۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۰
کد خبر: ۶۵۲۶۴۸
آیت الله حسینی زنجانی:

اخلاق زیربنای ایمان است| دعا اساس عبادت است

اخلاق زیربنای ایمان است| دعا اساس عبادت است
آیت الله حسینی زنجانی گفت: اگر خدا و ایمانی در کار نباشد، انسان به هدف عالی خود که انسان وارسته باشد، نمی رسد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله سید محمد حسینی زنجانی، استاد سطح عالی حوزه علمیه خراسان شب گذشته در کلاس اخلاق مجازی به شرح این فراز از دعای مکارم اخلاق که می فرماید:«وَ بَلِّغْ بِإیمانی أَکمَلَ الإیمانِ»، پرداخت و گفت: علی بن حسین (ع) در صحیفه سجادیه از خدا در غالب دعا مسئلت داشته که خدایا مکام اخلاق را به ما ارزانی بدار.

وی به چرایی تأکید به دعا کردن اشاره و ابراز کرد: در روایات آمده است:«دعا مخ و اساس عبادت انسان است.» یعنی انسان برای خضوع در برابر خدا باید با دعا، نیایش و مناجات به خدا نزدیک شود، این عالم براساس علت و معلول و سبب و مسبب است و به معنای آن است که خدا دعا را وسیله قرار داده است تا انسان به وسیله آن حوائج خود را از خدا بخواهد.

آیت الله حسینی زنجانی اظهار کرد: سبب و مسبب بودن و علت و معلول بودن دنیا جلو اراده الهی را نمی گیرد و به معنای ایستادگی در برابر اراده الهی نیست چون خالق سبب و مسبب ذات الهی بوده و اراده الهی مطلق است، به ما تأکید به دعا شده است تا خداوند فراتر از این اسباب و مسببات مشکلات ما را حل کند.

وی به معنای اکمل الایمان و مکارم اشاره و ابراز کرد: اکمل الایمان یعنی خدایا ایمان من را کامل ترین ایمان قرار بده، و مکارم به معنای این است که خدیا ما را از صفاتی که انسان را به پستی می کشاند، حفظ بفرما، یک معنای دیگر مکارم این است که مکارم از ریشه مکرمه و به معنی کریمه است یعنی اخلاقی که هم در این دنیا و هم در آن دنیا به درد ما می خورد پس ارزشمند است.

آیت الله حسینی زنجانی تغییر اخلاق و دست یابی به خلق احسن را از ویژگی های انسان بیان و اظهار کرد: انسان می تواند در خلق خود تصرف کرده و خلقیات خود را تغییری دهد که این از امتیازات انسان است.

استاد سطح عالی حوزه علمیه خراسان ابراز داشت: منظور از خُلق سیرت و باطن و منظور از خَلق ظاهر و صورت است، فرق ما با حیوان این است که ما خُلق داشته و می توانیم صفاتی را در خود کسب کنیم، اگر این خُلق ها ریشه داشت در انسان ته نشین می شود که در اثر معرفت ایجاد می شود و اگر معرفت انسان زیاد شد، علم در وجود انسان راسخ می شود بنابراین به این دلیل به آن خُلق گفته می شود چون علم راسخ بوده و در وجود آدم نشسته است.

وی افزود: اخلاق به دو گونه در وجود ما است، یکی در نسخ ما رسوخ کرده که از آن تعبیر به ملکه می شود و دیگری اخلاقی که در نسخ ما رسوب نمی کند و از آن تعبیر به حال می شود که زود تغییر می کند، بر این اساس تأکید شده است که اگر از خدا اخلاقی را می خواهید، اخلاق پایدار بخواهید، امام در صحیفه سجادیه در این رابطه از خداوند درخواست می کند:«خدایا پوست و استخوان و خون من را با این قرآن بیامیز.

استاد سطح عالی حوزه علمیه خراسان خاطرنشان کرد: ایمان از ماده امن است، ایمان سپری به دور انسان ایجاد می کند و انسان را صیانت می کند، ایمان اعتقاداتی است که با آن می توان خُلق را تغییر داد و امام نیز در این خصوص می فرماید:«وَ بَلِّغْ بِإیمانی أَکمَلَ الإیمانِ».

وی با بیان این که اخلاق در سایه ایمان قابل تغییر است، گفت: اگر خدا و ایمانی در کار نباشد، انسان به هدف عالی خود که انسان وارسته باشد، نمی رسد، اخلاق زیربنای ایمان است، اگر ما خدا را نداشته باشیم و دم از اخلاق بزنیم این اخلاق واقعی نخواهد شد، کسانی که ارزش های الهی را قبول ندارند اخلاق انتفائی است./864/پ202/ب1

امیر خاکراه
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
m
Iran (Islamic Republic of)
۲۸ فروردين ۱۴۰۲ - ۰۱:۰۸
ایمان یک باور ذهنی است که فرد براساس تجربیات و اطلاعات و تلقینات کسب میکند. ایمان نمیتواند شخصیت و اخلاق را تغییر دهد زیرا اخلاق به ساختار وجودی فرد بستگی دارد هرچند برخی رفتارها را بعلت نامساعد بودن شرایط یا باورها ممکن است بروز ندهد. ایمان قبل از اینکه عامل کنترل رفتار باشد، بعنوان تکیه گاه در رفع گرفتاریها و امید به اخرت بهتر مورد توجه است. ایمان تا جایی نیرومند خواهد بود که در حل معضلات زندگی موثر باشد. باورهای راکد به مرور، ارزش و اثر خود را ازدست میدهند. باورها زمانی راکد میشوند که در زندگی نقش موثر نداشته باشند و به مراسم عبادی خاص و تکراری بی محتوی محدود شوند.
0
0